Gezonde nachtrust is goed voor golf

Na een lange dag op de golfbaan hebben wij voor golfdiva’s een tip over slapen en de noodzaak van goed slapen. Tijd voor echte rust, slaap! We weten allemaal dat het zo fijn is als je heerlijk hebt geslapen. Mensen hebben slaap nodig, het is een vereiste om het lichaam en de geest te laten herstellen van een lange golfdag. Spieren die overdag tijdens het rondje golf actief zijn geweest kunnen ontspannen tijdens de slaap. Het lichaam maakt juist tijdens de slaap weer nieuwe cellen en ook afweerstoffen aan. Gedurende jouw golfdag verwerken onze hersenen ontzettend veel informatie: “heb ik mijn pitchfork wel bij me, welke stok gebruik ik, hoeveel meter is het nog naar de vlag en neem ik rode of witte wijn”… Deze informatie wordt tijdelijk opgeslagen in de hippocampus. Hier wordt bepaalde informatie ook als belangrijk gelabeld. Vervolgens wordt tijdens het slapen deze informatie herhaald, gereorganiseerd en opgeslagen in het lange-termijn-geheugen. Onze slaapbehoefte varieert per persoon. De totale benodigde slaapduur bedraagt bij 65% van de volwassenen 7-8 uur. 8% kan met minder dan 6 uur slaap, terwijl 2% langer dan 10 uur slaap nodig heeft. Gemiddeld duurt het 10-20 minuten voordat je in slaap valt, maar ook dit kan per persoon sterk verschillen. Per nacht heb je gemiddeld 2-3 slaaponderbrekingen. Deze zijn meestal van korte duur en herinner je je meestal niet. Belangrijk dus om voldoende uurtjes te slapen als je de volgende dag fris op de 1e tee wilt staan!

Gezonde golfgroet,

Kris Reddering
Healthy Diva Nederland